20.06.2025 / 12:18
StoryEditor

Światowy gigant zainwestuje w sieć sklepów w Polsce. Żabka ma się czego bać?

7-Eleven szykuje ekspansję w Polsce. Czy urośnie konkurencja dla Żabki i Grupy Eurocash? (fot. 7-Eleven)7-Eleven

7-Eleven to gigant handlu detalicznego. Teraz zamierza wejść mocniej na rynek europejski. A Polska jest jednym z głównych krajów na liście giganta. Chce u nas rozwijać sieć sklepów convenience we franczyzie. A to oznacza mocną konkurencję dla Żabki i Grupy Eurocash.

Sieć 7-Eleven ma aż 87 tys. sklepów convenience na całym świecie

Sieć 7-Eleven przygotowuje się do strategicznego wejścia do Europy, w tym do Polski – donosi Sebastian Renneck w portalu wiadomoscihandlowe.pl.

7-Eleven jest największą siecią sklepów convenience na świecie. Dość powiedzieć, że w roku obrotowym 2024/2025 sieć odnotowała całkowitą sprzedaż na poziomie niemal 118 mld euro i EBITDA w wysokości około 7 miliardów euro. 

Gigant z Japonii ma łącznie ma aż 87 tys. sklepów convenience w 20 krajach na całym świecie. Przy czym część z nich funkcjonuje we Franczyzie. Sieć jest obecna w Japonii, gdzie ma 25 proc. swoich placówek oraz w innych krajach Azji (55 proc.). Jest także obecny w USA, gdzie ma ulokowanych 18 proc. swoich punktów.

Jak na razie Europa była wyłącznie peryferyjnym biznesem dla japońskiego giganta. Ma niespełna 400 sklepów w Skandynawii, z czego najwięcej w Danii i Norwegii.

Teraz ma się to zmienić. A polski rynek jest jednym z głównych priorytetów w ekspansji.

Jakie są cechy sklepów sieci 7-Eleven?

Sklep 7-Eleven w Sztokholmie, który jest świetnym przykładem, wyróżnia się czytelnym oznakowaniem okien. Kładzie też duży nacisk na jedzenie na wynos. W samym sklepie można łatwo znaleźć świeże pieczywo, ale też przekąski i stanowisko z kawami. 

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest umiejscowienie półek z owocami w  centralnym miejscu. Ma to zachęcić klientów do kupowania impulsowo zdrowszych produktów.

W sklepie 7-Eleven za wszystkie zakupy można zapłacić przy kasie samoobsługoweh. Przy kasach oczywiście też jest wiele produktów jako impulsowych dodatków.

Więcej o tym jak wygląda modelowy sklep 7-Eleven przeczytasz w artykule na wiadomoscihandlowe.pl: 7-Eleven przygotowuje strategiczną ekspansję w Europie. Polska jednym z głównych celów

Czy Żabka i Grupa Eurocash powinny się obawiać konkurencji 7-Eleven?

7-Eleven zamierza rozwijać sieć w Europie, w tym w Polsce głównie przez franczyzę. A w takim modelu sieć sklepów convenience tworzy Żabka, jak również Grupa Eurocash. Oznaczałoby to dość mocną konkurencję dla obu podmiotów ze strony światowego giganta.

Ale w branży nie brakuje także głosów, które mówią, że holding, który zarządza siecią 7-Eleven mógłby odkupić całą sieć Żabki od funduszu od amerykańskiego fundusz CVC Capital Partners. W grę może wchodzić także wchłonięcie innej, mniejszej sieci sklepów convenience.

image

Zmieniają się nawyki zakupowe Polaków. Zyskują na tym sklepy convenience

20. czerwiec 2025 16:15