19.08.2025 / 16:42
StoryEditor

11 tys. sklepów i jedno narzędzie. Eurocash rewolucjonizuje dane o lokalnym handlu

Platforma Analityczna od Eurocash rewolucjonizuje dane o lokalnym handlu (Fot. Canva + Innowacyjna Platforma Handlu)

Grupa Eurocash uruchomiła Platformę Analityczną. Jest to narzędzie, które integrujące dane sprzedażowe z 11 tys. lokalnych sklepów w Polsce. Dzięki tym danym producenci FMCG mogą precyzyjnie planować akcje promocyjne czy kształtować politykę cenową.

Innowacyjna Platforma Handlu należąca do Eurocash uruchomiła Platformę Analityczną

Rynek zyskuje dostęp do nowej jakości danych sprzedażowych z segmentu handlu lokalnego. Innowacyjna Platforma Handlu (IPH), uruchomiła Platformę Analityczną, pierwsze narzędzie integrujące dane z tysięcy sklepów niezależnych w tak spójny i uporządkowany sposób. To przełomowe rozwiązanie otwiera przed producentami FMCG nowe możliwości analizy oraz planowania działań handlowych i marketingowych opartych na rzeczywistych zachowaniach konsumentów.

Innowacyjna Platforma Handlu (IPH) to spółka z Grupy Eurocash, która dostarcza rozwiązania analityczne wspierające rozwój niezależnego handlu detalicznego oraz producentów FMCG w Polsce. Wykorzystując dane sprzedażowe z tysięcy sklepów, IPH tworzy narzędzia, które umożliwiają podejmowanie decyzji biznesowych, optymalizację działań operacyjnych i budowanie przewagi konkurencyjnej. 

Platforma Analityczna pozwala lepiej zrozumieć lokalny handel 

Nowe narzędzie, integruje dane paragonowe i hurtowe z ponad 11 tys. sklepów lokalnych – zarówno tych współpracujących z sieciami franczyzowymi, jak i niezrzeszonych detalistów. Dane te umożliwiają analizę rzeczywistych zachowań zakupowych konsumentów zarówno w ujęciu geograficznym – od poziomu województw aż po konkretne punkty sprzedaży – jak i produktowym, obejmującym konkretne kategorie i grupy asortymentowe. To pierwsze na polskim rynku rozwiązanie, które łączy tak szeroki zakres danych z predefiniowanymi raportami oraz możliwością ich personalizacji pod kątem konkretnych potrzeb biznesowych.

— Brak cyfrowej integracji sprawiał, że rynek niezależny przez lata pozostawał poza zasięgiem systematycznych analiz, co z kolei prowadziło do niedoszacowania jego potencjału. Dziś, dzięki cyfrowej transformacji segmentu niezależnego, poprzez narzędzia takie jak Europlatform, możemy w końcu uchwycić jego skalę i specyfikę. A mówimy o ogromnym rynku – lokalne sklepy spożywcze odpowiadają nawet za 1/3 sprzedaży detalicznej i obsługują miliony konsumentów o często unikalnych preferencjach zakupowych. Nowa Platforma Analityczna umożliwia producentom lepsze zrozumienie tego segmentu i precyzyjniejsze planowanie działań opartych na rzeczywistych danych, a nie wyłącznie na intuicji – zaznacza Adam Bąkowski, prezes zarządu spółki Innowacyjna Platforma Handlu.

Jakościowy skok dla producentów

Platforma Analityczna oferuje różne poziomy dostępu – od gotowych wizualizacji i automatycznych raportów po integrację surowych danych o sprzedaży własnej z wewnętrznymi modelami analitycznymi. Producenci zyskują m.in. możliwość analizy sprzedaży i udziałów w kategoriach, monitorowania polityki cenowej, oceny skuteczności promocji, śledzenia zmian w dystrybucji czy wpływu działań promocyjnych na wyniki sprzedażowe – również w opcji codziennych aktualizacji. Jednocześnie w swoim modelu danych IPH skutecznie zabezpiecza dane kategorii dbając o stosowną agregację danych, uniemożliwiającą identyfikację poszczególnych konkurentów.

– Dla producentów to jakościowy skok. Skonsolidowany dostęp do danych sprzedażowych w jednym miejscu to fundament sprawniejszego zarządzania – od analizy trendów, przez optymalizację portfolio, po precyzyjne działania w terenie. Platforma zapewnia spójne, całościowe spojrzenie na rynek, wspiera pracę zespołów handlowych i pozwala wzmacniać obecność w kluczowych punktach sprzedaży. To z kolei przekłada się na większą elastyczność i trafność działań w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu – dodaje Bąkowski.

Platforma Analityczna to korzyści dla całego rynku

Na szerszą skalę zyskują przede wszystkim detaliści i konsumenci. Sklepy mogą korzystać z atrakcyjniejszych ofert przygotowywanych przez producentów, dzięki czemu są w stanie lepiej konkurować ceną i zachęcać klientów do zakupów. Konsumenci z kolei otrzymają oferty dopasowane do swoich rzeczywistych potrzeb i preferencji. To krok w stronę bardziej precyzyjnego, dostępnego i zrównoważonego handlu.

Jak zaznacza IPH, w kolejnych miesiącach planowane jest rozszerzenie bazy o kolejnych partnerów sieciowych, niezależnych detalistów oraz sklepy online, co z perspektywy producentów oznacza coraz szerszy dostęp do danych rynkowych.

W ramach prac nad rozwojem platformy analitycznej dla producentów FMCG, IPH korzystało z doradztwa firmy Deloitte, w obszarze potrzeb informacyjnych producentów oraz potencjału danych z tradycyjnego kanału sprzedaży.

– Zespół IPH stworzył bardzo ciekawe narzędzie, które odpowiada na realne potrzeby producentów FMCG w obszarze danych z tradycyjnego handlu. Cieszymy się, że mogliśmy podzielić się naszym doświadczeniem przy tym projekcie – mówi Amadeusz Andrzejewski, partner AI&Data w Deloitte.

21. październik 2025 08:22