10.12.2025 / 10:13
StoryEditor

„Sieć Sklepów STĄD” - Eurocash ma nową strategię na lata 2026-2027

Z hurtownika do zintegrowanego operatora sieci franczyzowej tworzącego ”Sieć Sklepów STĄD” - prezes Grupy Eurocash ujawnia nową strategięmat.pras./ Canva

Fundamentem nowej strategii Grupy Eurocash jest transformacja z modelu hurtowego na zintegrowanego operatora sieci franczyzowej opartej na lokalności i relacyjności. Celem jest stworzenie jednego, spójnego ekosystemu: Sieci Sklepów STĄD, wspieranego przez nowoczesne narzędzia technologiczne.

W artykule przeczytasz:

  • Co zakłada nowa strategia Grupy Eurocash na lata 2026-2027?
  • Kluczowe obszary wzrostu: Sklepy STĄD, Frisco oraz Duży Ben
  • Cele finansowe nowej strategii Grupy Eurocash
  • Na co stawia Eurocash?
  • Technologia w centrum transformacji Grupy Eurocash
  • Czym zajmuje się Grupa Eurocash?
Ambicją Grupy jest utrzymanie silnej pozycji w pierwszej trójce największych sieci detalicznych w Polsce, z 10 proc. udziałem w rynku FMCG do końca 2027 r.

Co zakłada nowa strategia Grupy Eurocash na lata 2026-2027?  

Centralnym elementem nowej strategii Grupy Eurocash jest integracja wszystkich należących do Grupy stacjonarnych formatów spożywczych. Celem jest stworzenie systemu franczyzowego, Sieci Sklepów STĄD, która zapewni detalistom nowoczesne narzędzia, efekt skali w ramach negocjacji z dostawcami, konsolidację działań marketingowych oraz spójną ofertę produktową, w tym dalszy rozwój marek własnych oraz oferty produktów lokalnych.

Realizacja tej strategii ma w znaczący sposób zwiększyć konkurencyjność sklepów zrzeszonych w ramach Eurocash wobec największych graczy rynkowych. Obecna siatka sklepów, licząca 15 tys. placówek, ma rosnąć o kolejnych 1000 punktów w ciągu najbliższych dwóch lat. 

Do końca 2027 r. Grupa Eurocash zamierza umocnić pozycję trzeciego operatora sieci detalicznej w Polsce pod względem obrotów, z 10 proc. udziałem w rynku, jednocześnie utrzymując status lidera pod względem liczebności placówek.

– Dane rynkowe są jednoznaczne: sklepy franczyzowe rosną znacznie szybciej niż te niezrzeszone, bo korzystają ze wspólnych zasobów i siły zintegrowanej sieci, dlatego stawiamy właśnie na franczyzę. Jednocześnie widzimy, że era dynamicznego wzrostu dyskontów się kończy. Tak jak w krajach Europy Zachodniej, wraz ze wzrostem dochodów gospodarstw domowych, rośnie znaczenie supermarketów i sklepów lokalnych. To właściwy moment, by jednoczyć polski handel tradycyjny i dać mu siłę, jakiej nigdy dotąd nie miał - mówi Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash. 

image

Nowa strategia Grupy Eurocash - franczyzowa "Sieć Sklepów STĄD"

FOTO:

W artykule przeczytasz:

  • Co zakłada nowa strategia Grupy Eurocash na lata 2026-2027?
  • Kluczowe obszary wzrostu: Sklepy STĄD, Frisco oraz Duży Ben
  • Cele finansowe nowej strategii Grupy Eurocash
  • Na co stawia Eurocash?
  • Technologia w centrum transformacji Grupy Eurocash
  • Czym zajmuje się Grupa Eurocash?

Podkreśla, że nowa strategia firmy oznacza większe inwestycje i nowoczesne narzędzia dla franczyzobiorców, które pozwolą im skutecznie konkurować na polskim rynku. 

Dla Grupy Eurocash to z kolei kluczowe źródło rentownego wzrostu – szacujemy, że na rynku działa co najmniej 15 tys. niezależnych sklepów, które mogą do nas dołączyć. Innymi słowy, jeśli skutecznie pokażemy franczyzobiorcom przewagę wspólnego działania, w dłuższej perspektywie nasza sieć ma potencjał, by się podwoić – uważa Paweł Surówka.

Kluczowe obszary wzrostu: Sklepy STĄD, Frisco oraz Duży Ben  

Strategia została oparta o potrzeby różnych grup konsumentów i trzy kluczowe obszary wzrostu. Sklepy STĄD mają odpowiadać na oczekiwania klientów korzystających ze sklepów stacjonarnych w formacie supermarketów i małych sklepów spożywczych. Dzięki tej elastyczności oferta jest dostosowana do różnych misji zakupowych, co podnosi atrakcyjność sieci wśród lokalnych społeczności.

Częścią strategii jest dalszy rozwój Frisco – lidera polskiego rynku e-grocery, który od lat utrzymuje najwyższe wskaźniki satysfakcji wśród klientów. W kolejnych latach platforma ma rosnąć w przedziale 20-30 proc. r/r. 

Trzecim źródłem wzrostu jest ekspansja sieci specjalistycznych sklepów alkoholowych Duży Ben. Sklepy te będą rozwijane również w modelu franczyzowym, co umożliwi ich szybszy rozwój i zwiększenie dostępności w całej Polsce. Ambicją jest osiągnięcie nawet 3 tys. placówek, co uczyni Dużego Bena największą siecią sklepów alkoholowych w kraju.

Cele finansowe nowej strategii Grupy Eurocash  

Nowa strategia niesie ze sobą również ambitne cele finansowe. – Droga do 600 mln zł EBIT w 2027 r., czyli do celu Programu Motywacyjnego wyznaczonego uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy z 15 maja 2025 r. jest ambitna, ale w pełni realna. Założone cele osiągniemy dzięki równoległemu zwiększaniu przychodów i zdecydowanej poprawie efektywności kosztowej. Przed nami głęboka transformacja operacyjna obejmująca optymalizację logistyki, automatyzację procesów, uporządkowanie portfela placówek pod kątem ich rentowności, a także optymalizację zatrudnienia. To działania, które wzmocnią fundamenty Grupy i pozwolą nam rozwijać się w sposób trwały i odpowiedzialny – podkreśla Piotr Nowjalis, CFO Grupy Eurocash.

Na co stawia Eurocash?

U podstaw strategii leży przekonanie, że przyszłość polskiego handlu tworzą sklepy zakorzenione w lokalnych społecznościach. 

– Na całym świecie konsumenci coraz częściej wybierają miejsca, w których znają sprzedawców, mogą kupić świeże produkty i czują się częścią sąsiedztwa. Szukają lokalności i osobistych relacji. Również w Polsce ten trend się nasila. „Polskość" i pochodzenie regionalne są coraz częściej postrzegane jako oznaki jakości i świeżości, co napędza rosnącą preferencję i chęć do kupowania regionalnie produkowanych towarów. Nasza wizja odpowiada na te oczekiwania. Eurocash zawsze stał po stronie lokalnych przedsiębiorców i nowa strategia tę misję tylko wzmacnia – podkreśla Surówka.

Technologia w centrum transformacji Grupy Eurocash   

Transformacja nie byłaby możliwa bez zaplecza technologicznego rozwijanego w ostatnich latach. Grupa stworzyła największy w Polsce cyfrowy ekosystem usprawniający codzienną pracę detalistów, jak np. system POS EuroPlatform łączący kilkanaście tysięcy sklepów czy platformę eurocash360. Ważną rolę w rozwoju odegra wspólna aplikacja lojalnościowa, z której do 2027 roku ma korzystać co najmniej 80 proc. sieci, tworząc jedną z największych platform lojalnościowych w polskim FMCG. Równolegle Grupa rozwija infrastrukturę retail media, która zwiększy efektywność działań marketingowych i zapewni dodatkowe źródła przychodu.

- Cała nasza strategia jest wyrażona w tych trzech słowach: Sieć Sklepów STĄD. „Sklepy STĄD” podkreślają lokalność i unikatowość każdego ze sklepów na tle konkurencji, a „Sieć” siłę współpracy i skali, której nie da się osiągnąć w pojedynkę. Narzędzie digitalowe odgrywają w strategii kluczową rolę. Chcemy rozwijać partnerstwo nowej generacji, oferując nie tylko sprawdzony model franczyzowy, lecz także kompleksowy pakiet rozwiązań. Technologia, dane i ich analiza mają wzmocnić lokalnych przedsiębiorców tak, aby odpowiadali na potrzeby klientów z niespotykaną wcześniej dokładnością, zachowując przy tym charakter bliskiego, sąsiedzkiego handlu – podkreśla prezes zarządu Grupy Eurocash.

Czym zajmuje się Grupa Eurocash?  

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, właścicielem lidera rynku e-grocery Frisco.pl, partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych. Zarządza rozbudowaną strukturą sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep. 

Strategia Grupy Eurocash na lata 2026–2027 zakłada transformację z hurtownika w zintegrowanego operatora franczyzowego i integrację wszystkich stacjonarnych formatów spożywczych Grupy jako Sieci Sklepów STĄD. Fundamentem tej strategii są lokalność, długofalowe relacje z przedsiębiorcami i rozwój sklepów zakorzenionych w społecznościach. Grupa oferuje efektywne modele biznesowe, a także skalę zakupową, logistykę, działania marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu. 

Grupa od lat pozostaje w czołówce największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 47,7 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).

 

 

 

 

10. grudzień 2025 10:16