Historie franczyzobiorców seniorów
Elżbieta Jabłońska z Białegostoku z Żabką związana jest od 2005 roku. Wcześniej prowadziła sklep spożywczy i pracowała na stanowiskach kierowniczych w różnych firmach. Po poważnym wypadku samochodowym zdecydowała się na zmianę zawodowej ścieżki i rozpoczęcie własnej działalności.
– Żabka była dla mnie szansą na nowy start po trudnych doświadczeniach. Dziś mam satysfakcję z prowadzenia sklepu i kontaktu z klientami. W wolnych chwilach zajmuję się własną działką i uprawą czerwonych róż, które ubóstwiam – mówi Elżbieta Jabłońska, 64-letnia franczyzobiorczyni Żabki.
Przenosząc się do zachodniej części Polski, klienci mogą trafić do Barbary Kozłowskiej z Gorzowa Wielkopolskiego, która otworzyła swój sklep w 2006 roku. Wcześniej pracowała jako kasjerka, a następnie rozpoczęła własną działalność pod szyldem Żabki.
– Praca to moja pasja. Jestem pracowita z natury, a prowadzenie sklepu daje mi ogromną satysfakcję i energię. Po pracy lubię spędzać czas z rodziną – podkreśla Barbara Kozłowska, 59-letnia franczyzobiorczyni Żabki.
A jeśli spojrzeć na mapę Polski w jej środek, znajdziemy tam Konin, miasto, w którym od 2005 roku sklep prowadzi Jan Cegielski. Jego droga zawodowa była niezwykle różnorodna: zaczynał w handlu artykułami spożywczymi, później zarządzał magazynami meblowymi i gospodarstwa domowego, pracował jako BHP-owiec oraz rewident zakładowy. Dopiero franczyza dała mu przestrzeń do stworzenia czegoś własnego.
– Zawsze ciągnęło mnie do handlu, dlatego wybór Żabki był naturalny. Prowadzenie sklepu daje mi poczucie swobody i wciąż uczy nowych rzeczy. Poza biznesem pasjonują mnie podróże, szczególnie do Grecji i Chorwacji, gdzie mogę łączyć odpoczynek z odkrywaniem nowych miejsc – opowiada Jan Cegielski, 71-letni franczyzobiorca z Konina.
Seniorzy a aktywność zawodowa w Polsce
Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że w ciągu ostatnich ośmiu lat liczba pracujących emerytów wzrosła w Polsce o blisko 50%. Na koniec 2023 roku było ich już 854 tys., z czego większość stanowiły kobiety (57,8%). Średni wiek aktywnego zawodowo emeryta wyniósł 67,3 roku, dokładnie 68,9 dla mężczyzn i 66,1 dla kobiet.
Według danych z września 2025 r. w Żabce 14% franczyzobiorców ma ponad 50 lat. Ich historie dowodzą, że doświadczenie i dojrzałość są atutem w prowadzeniu własnego biznesu. Seniorzy w sieci nie tylko skutecznie zarządzają sklepami, lecz także dzielą się wiedzą z młodszymi przedsiębiorcami i angażują w życie lokalnych społeczności.
Franczyza dla przedsiębiorczych
Franczyzowy model biznesu jest dla wielu osób po 50. roku życia dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem, opartym na współpracy ze sprawdzonym partnerem, który od samego początku oferuje szerokie wsparcie. W przypadku Żabki przedsiębiorcy mogą liczyć m.in. na gotowy – wyposażony i zatowarowany – sklep, bezpłatne szkolenia z różnych obszarów, w tym zarządzania kadrą, finansami, IT czy sprzedażą, a także na zaplecze logistyczne i marketingowe. Sieć zapewnia też nowoczesne rozwiązania technologiczne, ubezpieczenie „Polisę na biznes” i opiekę dedykowanych partnerów ds. sprzedaży.
Dodatkowo seniorzy mogą rozwijać swoje kompetencje dzięki programowi „Aktywni 50+”, dostępnemu na portalu StudiumPrzedsiębiorczości.pl, który wspiera osoby po 50. roku życia w rozwoju zawodowym, zakładaniu własnego biznesu i budowaniu marki osobistej.
Czym zajmuje się Grupa Żabka?
Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem convenience, który obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą blisko 11 800 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową. Należąca do niej marka Maczfit powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza restauracyjnej jakości gotowe posiłki prosto do domu klienta, a platforma Dietly to wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W 2024 r. Grupa Żabka rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dystrybucji FMCG. Uruchomiła również w Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką Froo.
Od października 2024 r. akcje Grupy Żabka notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.