15.11.2024 / 16:03
StoryEditor

Dr Marta Ziółkowska: pokolenie Z odegra ważną rolę we franczyzie

dr Marta Ziółkowska, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (fot. fot. archiwum MZ)fot. archiwum MZ

Edukacja, elastyczność operacyjna, a także rozwój nowych technologii będą kluczowymi elementami przyszłości franczyzy w świecie pokolenia Z - przekonywała podczas konferencji Franczyza 3.0 NextGen dr Marta Ziółkowska. Ekspertka podzieliła się także wynikami badań przeprowadzonych wśród studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Dowiadujemy się z nich m.in., czym będą kierować się przy wyborze systemu franczyzowego. Na podium uplasowały się: silna marka, jasne warunki współpracy i dobra cena.

W czwartek 14 lipca w stołecznym hotelu Renaissance Warsaw Airport odbyła się konferencja Franczyza 3.0 NextGen. W trakcie wydarzenia miała miejsce prezentacja Marty Ziółkowskiej - doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Wykład ekspertki poświęcony był przyszłości franczyzy w świecie pokolenie Z.

Czego oczekuje od franczyzy pokolenie Z?

Zdaniem specjalistki, wspomniana generacja, a więc ludzie urodzeni w latach 1995 - 2010, odegrają niezwykle ważną rolę na rynku franczyzowym. Ich oczekiwania wobec tego rodzaju biznesu będą jednak różniły się od tych, jakie mają obecni przedsiębiorcy.

- Przedstawiciele pokolenia Z to osoby, które urodziły się i wychowały w cyfrowym świecie. Oznacza to, że będą chcieli, aby właśnie w tym kierunku rozwijała się franczyza. Nie oznacza to, że musi być ona w pełni technologiczna, ale aby wykorzystywała rozwiązania oparte o nowe technologie - wyjaśniała dr Marta Ziółkowska.

Ekspertka przekonywała, że reprezentanci generacji Z nie szukają pracy typowo korporacyjnej, w której często musieliby wykonywać swoje obowiązki poza określonymi godzinami.

- Ci młodzi ludzie chcą być niezależnymi przedsiębiorcami, ale pod parasolem znanej marki. Chcą więc mieć możliwość podejmowania decyzji, ale w tak zwanym bezpiecznym obszarze. Od biznesu oczekują elastyczności i transparentności. Dla nich ważne jest to, aby wyznaczali sobie cele i realizowali je w zgodzie z własnymi potrzebami, a rynek franczyzowy jest w stanie im to zapewnić - tłumaczyła specjalistka.

Dr Marta Ziółkowska dodała, że kolejną istotną kwestią dla generacji Z jest odpowiednia edukacja w obszarze franczyzy.

- Potrzeba wsparcia szkoleniowego jest dla nich bardzo ważna. Młodzi ludzie chcą mieć mentorów, coachów. To oczekiwanie widoczne jest szczególnie we franczyzach twardych. Czują potrzebę doskonalenia - chcą mieć poczucie, że mogą się rozwijać poprzez doskonalenie umiejętności menadżerskich czy poprzez doskonalenie umiejętności związanych ze specyfiką danego systemu - mówiła ekspertka.

Studenci stawiają na silną markę

Dr Marta Ziółkowska podzieliła się także wynikami badań przeprowadzonych wśród studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W ankiecie brali udział uczniowie kierunku “Zarządzanie franczyzą”. Z danych przedstawionych przez ekspertkę wynika, że silna marka stanowi główne kryterium przy wyborze systemu franczyzowego wśród przedstawicieli pokolenia Z. Wskazało na nią aż 47 procent badanych.

Na drugim miejscu uplasowały się jasne warunki współpracy (25 procent), a dopiero na trzecim - dobre ceny (19 procent).

- Dlaczego dopiero na trzecim? Powodów może być wiele. Myślę, że osoby biorące udział w badaniu jeszcze nie do końca są samodzielne. Część z nich mieszka z rodzicami - tłumaczyła uczona.

Dla sześciu procent studentów najważniejsze we franczyzie są nowe rozwiązania IT, z kolei dla trzech procent - niski próg wejścia w biznes.

Franczyza miękka czy twarda?

Okazuje się, że pokolenie Z nie opowiada się konkretnie ani za miękką, ani za twardą franczyzą. Delikatna przewaga stoi jednak po stronie tej pierwszej. Taką formę współpracy wybrało 53 procent ankietowanych. Jako główne powody wskazali chęć bycia niezależnym przedsiębiorcą.

- Młodzi franczyzobiorcy chcą mieć poczucie, że prowadzą ten biznes.Prowadzą go oczywiście ze wsparciem, ale mają decyzyjność. Czyli mogą mieć też własne zdanie - wyjaśniała ekspertka. 

Ci, którzy opowiedzieli się za twardą franczyzą (47 procent.) wskazywali z kolei na korzyści płynące ze zwolnienia z licznych obowiązków.

- Twarda franczyza ułatwia im prowadzenie biznesu, nie muszą się zastanawiać nad wieloma rzeczami. To dla nich dobry pomysł na start w biznesie - powiedziała dr Marta Ziółkowska.

Dr Marta Ziółkowska to ekspertka z 20-letnim doświadczeniem w obszarze funkcjonowania i rozwoju franczyzy w Polsce i świecie. Jej zainteresowania badawcze i doradcze koncentrują się na: zarządzaniu MSP, nowoczesnych modelach biznesu, pracy zdalnej i przedsiębiorczości społecznej. Pracuje m.in. w Zakładzie Zarządzania Przedsiębiorstwem w Instytucie Zarządzania w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

03. grudzień 2024 23:04