- Wytyczyliśmy sobie dwie główne ścieżki rozwoju. Po pierwsze, musimy zrównoważyć nasz biznes, usprawnić operacyjnie segment hipermarketów, bez zmniejszania ich liczby, zwiększyć ich efektywność, udoskonalać relacje z konsumentami, oferować im jeszcze więcej wartości w konkurencyjnych cenach. Po drugie, zamierzamy rozwijać strefę cyfrową oraz przyspieszyć ekspansję segmentu supermarketów, także w modelu franczyzowym - przyznał.
Rynek handlowy okiem Auchan
Podkreślił, że rynek handlowy - nie tylko w Polsce - nie rozwija się liniowo, jest to raczej proces cykliczny. Przypomniał czasy, gdy placówki wielkopowierzchniowe przeżywały szczyty popularności. Mniejsze sklepy, szczególnie w małych miejscowościach, położonych w okolicy dużych miast, padały jak muchy, bo wszyscy jeździli do hipermarketu czy supermarketu.
- Tak było także we Francji, choć tam silna była tradycja kupowania w lokalnych sklepikach. Teraz mały handel powraca, a hipermarkety przeżywają trudniejszy czas, koło się zamyka. Powrócił trend proximity, wzmacnia się trend convenience, zmieniają się potrzeby i oczekiwania konsumentów. Dlatego musimy stale się zmieniać, wsłuchiwać się w głos klientów, oferować im wartość dodaną, na przykład usługi czy obsługę kanału e-commerce - tak tłumaczy genezę nowej strategii sieci.
Alexandre Saussard nie ukrywa, że franczyza jest dla sieci znakomitym sposobem ekspansji, dlatego też operator wiele inwestuje w ten projekt, poświęca mu mnóstwo czasu i krok po kroku udoskonala propozycję dla partnerów.
- Jej jakość jest strategicznie ważna, ponieważ im lepiej postrzegana jest nasza marka na rynku, tym szybciej będziemy się rozwijać. Rozwijamy także sieć sklepów własnych, każdego roku uruchamiamy kolejne, jest to jednak proces kosztowny, skomplikowany i długotrwały. W przypadku franczyzy możemy pozyskać trzy lub cztery sklepy dzięki jednemu podpisowi na kontrakcie, zwiększając nie tylko sprzedaż, ale też rozpoznawalność marki - tłumaczy. - Dla nas to ważne, ponieważ jesteśmy obecni na mniej więcej 40 proc. obszaru Polski. Mamy ok. 3 proc. udziałów rynkowych, ale tam, gdzie działamy, lokalnie jest to znacznie więcej, natomiast na pozostałych terenach nie jesteśmy znani. Skoro myślimy o ekspansji w nowe regiony, budowanie rozpoznawalności jest bardzo ważne, ułatwi nam wchodzenie do kolejnych miejsc - wyjaśnia.
Dlaczego franczyza jest ważna dla Auchan?
I jeszcze jeden powód, dlaczego franczyza jest ważna dla Auchan: uruchamianie sklepów własnych na nowych terenach wiąże się z wysokimi kosztami w łańcuchu dostaw. Jeśli sieć ma zachować najniższe ceny, nie może otworzyć sklepu "w środku niczego".
W danym regionie musimy ich mieć co najmniej cztery lub pięć, aby miało to ekonomiczny sens. Jeśli w danym województwie będą już funkcjonować sklepy franczyzowe, inwestycja we własną placówkę będzie łatwiejsza - twierdzi.
Z tych samych powodów korzystne jest dla Auchan partnerstwo z lokalnymi sieciami – budujemy w ten sposób zalążek logistyki, obsługując dużą liczbę sklepów partnerskich. Przykładem takiej inicjatywy jest współpraca z siecią MarketVita.
Struktura sieci Auchan w Polsce
Auchan Retail Polska to wielkoformatowa sieć sprzedaży detalicznej o francuskich korzeniach, obecna w Polsce od 1996 r.. Zarządza u nas siecią hipermarketów pod marką Auchan, supermarketów pod marką Auchan Supermarket, sklepami typu convenience store pod marką Easy Auchan, sklepami osiedlowymi pod marką Moje Auchan, sklepem autonomicznym pod marką Auchan GO, hipermarketami Atac hiper discount, a także kanałem handlu e-commerce.