18.11.2025 / 10:29
StoryEditor

Zakończyły się prace zespołu roboczego ds. franczyzy u Rzecznika MŚP. Branża mocno podzielona

Agnieszka Majewska, rzecznik małych i średnich przedsiębiorcówmat. prasowe

Poznaliśmy zestawienie głównych postulatów i opinii organizacji biorących udział w pracach zespołu ds. franczyzy Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jest sporo rozbieżności.

W artykule przeczytasz?

  • Co dzieli franczyzobiorców i franczyzodawców?
  • Co należy uregulować we franczyzie?
  • Dlaczego Stowarzyszenie Ajentów i Franczyzobiorców protestuje?
  • Co dalej z ustawą franczyzową?
Zakończyły się prace zespołu roboczego u Rzecznika MŚP. Biorące w nich udział Stowarzyszenie Ajentów i Franczyzobiorców (SAiF) protestuje i zgłasza votum separatum. 

- Sposób zakończenia był farsą. Rzecznik Majewska postanowiła przedstawić materiały robocze, ociosane z kluczowych wątków (ignorujące wątki podatkowe i pracownicze, itd), ministrowi sprawiedliwości oraz technologii - bez żadnych rekomendacji czy kontekstu. Cała reaktywacja zespołu Rzecznika MŚP okazała się wydmuszką i ślepą uliczką - usłyszeliśmy ostre słowa od przedstawiciela SAiF-u. 

Co dzieli franczyzobiorców i franczyzodawców?

Jakie więc sprawy podzieliły członków zespołu, w tym kwestionujące zaproponowany model franczyzy? W pisemnym podsumowaniu prac zespołu czytamy, że “franczyzobiorcy skłaniają się jednoznacznie do uregulowania ustawowego/kodeksowego franczyzy, wychodząc z punktu widzenia uregulowań prawa pracy i obowiązków składkowych,wykraczają poza Projekt Zespołu, z drugiej strony franczyzodawcy nie wykluczając uregulowania w zakresie Projektu Zespołu, za wystarczające w zasadzie uznają samoregulacje branżowe, niejednokrotne proponując ograniczenie ustawowej/kodeksowej regulacji jedynie do obowiązku informacyjnego (w ostatnim przypadku w znacznej mierze również kwestionując przez to materiał będący przedmiotem prac)”.

Co więcej, franczyzobiorcy preferują bezwzględnie obowiązujące przepisy regulujące franczyzę i są za przestrzeganiem kodeksowej zasady swobody umów, co przejawia się w szczególności w kwestii uregulowania terminów wypowiedzenia umowy franczyzy.

Franczyzobiorcy za właściwe forum prac nad uregulowaniem umowy franczyzy uznali zespoły międzyresortowe lub komisje sejmowe, z kolei franczyzodawcy preferują prace w zespole ds. franczyzy w Biurze Rzecznika MŚP.

Dowiedzieliśmy się ponadto, że franczyzobiorcy ograniczają swoje postulaty do ogólnych haseł zmierzających do zakwestionowania w całości modelu franczyzy z projektu zespołu ds. franczyzy, w tym do kompetencji zespołu ds. franczyzy w zakresie prac legislacyjnych (tylko opiniowanie). Co warte zauważenia, niektóre z postulatów franczyzodawców również podważają ten model zmierzając do pełnej realizacji zasady swobody umów.

Co należy uregulować we franczyzie?

Są też postulaty z większym poparciem organizacji biorących udział w pracach nad uregulowaniem franczyzy. To m.in. kwestia nadania terminom wypowiedzenia charakteru dyspozytywnego (swoboda umów) - (art. 764^17 KC), który popierają Lewiatan, Żabka Polska, Polska Organizacja Franczyzodawców, Polska Izba Handlu, Polskie Stowarzyszenie Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców (PSMiF), Sztejnert, Winnicka, Kowalczuk, Sosnowska Sp.j. (SWKS). 

Organizacje takie tak Lewiatan, Żabka Polska, POF, PIH sprzeciwiają się wobec zamkniętego katalogu przesłanek wypowiedzenia umowy przez franczyzodawcę (art. 764^15 KC), a przedstawiciele trzech pierwszych uczestników prac wystosowali ponadto postulat ograniczenia uregulowania umowy franczyzy do obowiązków informacyjnych. 

I kolejny postulat, który wybrzmiał podczas prac zespołu. To kwestia skrócenia terminu wypowiedzenia z 6 do 3 miesięcy w wypadku niezrealizowania obowiązku informacyjnego przez franczyzodawcę (art. 764^12 §4-5 KC), którą poparły Lewiatan, PIH, POF, Żabka Polska. 

Za postulatem możliwości odesłania do wzorca umowy zamiast powielania danych w dokumencie informacyjnym opowiedziały się Lewiatan, PIH, Żabka Polska, PharmaNET i niewykluczone jest przyłączenie się do niego innych organizacji franczyzodawców. I ostatni postulat: wydłużenia vacatio legis z 6 do 12 miesięcy (art. 3 projektu), który poparli: Lewiatan, POF, PIH, Żabka Polska. Pojawił się też sprzeciw PIH-u, POF-u i Żabki wobec obowiązku podawania danych szacunkowych w dokumencie informacyjnym (art. 764^12 §2 pkt 6 i 7 KC).  

Dlaczego Stowarzyszenie Ajentów i Franczyzobiorców protestuje?

Agnieszka Nowak, prezeska Stowarzyszenia Ajentów i Franczyzobiorców w przesłanym do Rzecznik MŚP Majewskiej votum separatum punktuje, że nastapiło zawężenie mandatu prac zespołu, a dyskusja została zredukowana do zagadnień projektu UD16 (zmiany w Kodeksie cywilnym), podczas gdy problem franczyzy ma charakter wielowymiarowy:  cywilistyczny, pracowniczy, podatkowy (w tym VAT), ZUS-owski oraz konkurencyjny/egzekucyjny.

Jej zdaniem nastąpiła też dominacja największych podmiotów kosztem MŚP. - W praktyce obrad prym wiedli przedstawiciele największych sieci i organizacji pracodawców. Podmioty te konsekwentnie postulowały m.in.: o minimalne obowiązki informacyjne,

o skrócenie terminów i rozszerzenie przesłanek wypowiadania umów - wymienia Agnieszka Nowak.

Dodaje, że nastąpiło też eliminowanie wątków zgłaszanych przez stronę społeczną. - W toku prac z agendy stopniowo znikały zagadnienia z punktu widzenia MŚP fundamentalne: o obowiązek informacyjny z danymi liczbowymi (koszty wejścia, koszty 

operacyjne, model rozliczeń, scenariusze ryzyka i wyjścia z systemu), o mechanizmy wyjścia z umowy oraz koszty sporów (czas, koszty postępowań,  dostępność tańszych ścieżek, np. mediacji i arbitrażu), o kwestie ograniczenia weksli i kar umownych,

o zakazy konkurencji i ich proporcjonalność, o wątki pracownicze, ZUS-owskie i podatkowe, w tym wpływ modelu franczyzowego na system zabezpieczenia społecznego i dochody budżetu państwa - wymienia.

Wskazuje ponadto, że forma pracy była niesprzyjająca pogłębionej analizie: krótkie posiedzenia, rozbite na wąskie wątki, bez udziału niezależnych ekspertów, brak konsultacji środowisk poszkodowanych. - Wobec wagi problemu franczyzy i skali ryzyk dla MŚP – przyjęta formuła prac nie spełniła oczekiwanego standardu reprezentacji interesów małych i średnich przedsiębiorców - podsumowała Agnieszka Nowak.

Co dalej z ustawą franczyzową?

Podsumowanie pisma jest krótkie i wskazuje na “trudność w uzyskaniu jedności stanowisk organizacji dla propozycji poszczególnych uregulowań”.

Czekamy teraz, jak ministerstwa sprawiedliwości oraz technologii podejdą do tego katalogu rozbieżności teoretycznie mającego uregulować franczyzę w naszym kraju.  

 

 

 

18. listopad 2025 18:29