Supermarkety Auchan pod franczyzą Intermarché i Netto
Francuska sieć Auchan Retail ogłosiła 25 listopada ważną zmianę w swojej strategii. Supermarkety Auchan mają działać w systemie franczyzowym, ale pod szyldami Intermarché i Netto. Ta decyzja stanowi pogłębienie strategicznego partnerstwa, które Auchan i Intermarché zainicjowały już w 2024 roku.
– Auchan Retail utworzy dedykowaną spółkę, która będzie prowadzić swoje supermarkety pod szyldami Intermarché i Netto w ramach franczyzy – informuje sieć w komunikacie.
Taki model współpracy to kolejny etap pogłębienia strategicznego partnerstwa, które Auchan i Intermarché rozpoczęły w 2024 roku.
Kiedy supermarkety Auchan zmienią się w Intermarché?
Porozumienie zakłada, że projekt obejmuje 294 supermarkety Auchan, które obecnie generują 3,3 mld euro obrotu i zatrudniają 11 400 pracowników. Ma to dotyczyć placówek handlowych funkcjonujących we Francji, z wyjątkiem Korsyki.
Na taką operację musi jeszcze zgodzić się urząd antymonopolowy. Przedstawicieli sieci handlowych czekają również konsultacje ze związkami zawodowymi. Z kolei sam proces przejścia supermarketów Auchan pod franczyzę Intermarché i Netto powinien zakończyć się do grudnia 2026 roku.
Natomiast Auchan w swoim komunikacie podkreśla, że zamierza w jeszcze większym stopniu skupić się na formacie hipermarketów. Koncern zwraca uwagę, że to w tego typu placówkach aż 89 proc. francuskich konsumentów dokonuje zakupów.
Franczyza ma zapewnić większą elastyczność i wydajność supermarketów
Zarówno Auchan, jak i Grupa Muszkieterów, do której należy sieć Intermarche, podkreślają, że franczyza zapewni supermarketom większą elastyczność i wydajność.
– Ten nowy etap będzie istotnym krokiem w naszym rozwoju i wzmocni nasze marki w formatach blisko klienta – komentuje Thierry Cotillard, prezes Grupy Muszkieterów.
Podkreśla on, że na takim rozwiązaniu mają skorzystać również konsumenci. Sieci chcą połączyć swoje siły i oferować w całej Francji "to, co najlepsze w Intermarché i Netto, zarówno pod względem cen, jak i jakości".
– Poza zmianą szyldu chcemy, aby jeszcze więcej Francuzów korzystało z atutów Intermarché i Netto, czyli niskich cen i produktów dobrej jakości – dodaje prezes.
Dynamiczna ekspansja i cel 20% udziałów w rynku
Projekt franczyzowy Auchan to element szerszej strategii dynamicznego rozwoju Grupy Muszkieterów. Cotillard informuje, że to partnerstwo wpisuje się w plan, który ma wzmocnić obecność sieci w lokalnych społecznościach. Dodatkowo Grupa Muszkieterów dąży do osiągnięcia 20 proc. udziału w rynku francuskiego handlu detalicznego do 2028 roku, a projekt z Auchan przybliża ten cel.
– Wczoraj mieliśmy punkt sprzedaży co 17 kilometrów. Dziś co 10 kilometrów. A jutro będziemy obsługiwać jeszcze więcej Francuzów, w całym kraju – zapewnia Thierry Cotillard.
Jakie wyniki finansowe miała sieć Auchan Retail?
Przychody Auchan Retail w pierwszej połowie 2025 roku osiągnęły poziom 15 497 mln euro, co oznacza wzrost o +4,2% w porównaniu rok do roku (r/r). Ten wzrost wynika głównie z transakcji przeprowadzonych w 2024 roku, w tym z przejęć 94 dawnych sklepów Casino we Francji i 481 sklepów Dia w Portugalii.
Natomiast w prognozach za cały 2025 rok Auchan Retail celuje w EBITDA na poziomie około 1 000 mln euro. To znaczny wzrost w porównaniu do 877 mln euro w 2024 roku. Sieć planuje również, że w 2028 roku osiągnie EBITDA powyżej 1,6 mld euro.
Źródła: Komunikat Auchan Retail, Komentarz Thierry’ego Cotillarda na Linkedin
