Wyniki finansowe Grupy Eurocash za III kwartał: spadek sprzedaży i wzrost marży
Grupa Eurocash 24 listopada opublikowała wyniki za III kwartał 2025 roku. Całkowite przychody Grupy Eurocash osiągnęły poziom 7,94 mld zł, co oznacza spadek o 4,3 proc. rok do roku (r/r). Przedstawiciele spółki podają, że spadki te wynikają głównie z niższej sprzedaży w segmencie hurtowym Cash&Carry oraz detalicznym, zwłaszcza w Delikatesach Centrum.
Pomimo niższej sprzedaży, zysk Grupy Eurocash ustabilizował się. Grupa osiągnęła EBIT w wysokości 86,42 mln zł. Natomiast znormalizowana skorygowana EBITDA wzrosła do 243 mln zł, co stanowi wzrost o 3 proc. r/r. Zdaniem zarządu, to zasługa optymalizacji polityki cenowej i utrzymaniu dyscypliny kosztowej. W efekcie marża brutto w całej Grupie zwiększyła się o 0,2 punktu procentowego r/r, osiągając 13,0 proc.
Segment hurtowy i Cash&Carry z niższą sprzedażą przez pogodę i akcyzę
Na wyniki sprzedażowe Grupy Eurocash znacznie wpłynął Rynek Właściwy Hurtowy (WRM – Wholesale Relevant Market). Jest to segment, który skupia niezależne sklepy i miękką franczyzę. W trzecim kwartale 2025 r. skurczył się o 3,0 proc. r/r.
Na ten wynik wpływ miały głównie słabe kategorie, takie jak:
- piwo – spadek o 9 proc. r/r na rynku WRM,
- napoje bezalkoholowe –spadek o 10 proc. r/r,
- alkohole mocne – spadek o 7 proc. r/r w kategoriach alkoholowych.
Grupa Eurocash w swoim raporcie tłumaczy, że ten trend wynika z chłodniejszego lata oraz wzrostu akcyzy.
W segmencie Hurtowym, który obejmuje sprzedaż B2B do sklepów partnerskich i franczyzowych, całkowita sprzedaż spadła o 3,1 proc. r/r. Największy spadek odnotował format Cash&Carry, którego sprzedaż zmniejszyła się aż o 12,5 proc. r/r, z wynikiem LFL na poziomie -13,1 proc.
Spadła również sprzedaż w Eurocash Dystrybucja o 7,0 proc. r/r. Jedynie Eurocash Serwis, specjalizujący się w tytoniu i produktach impulsowych, odnotował wzrost sprzedaży o 3,5 proc. r/r. Jednak to w dużym stopniu wynik wzrostu akcyzy na wyroby tytoniowe przy podobnym popycie.
Delikatesy Centrum ze spadkiem sprzedaży i liczby sklepów
Z kolei w segmencie detalicznym, sprzedaż towarów w Delikatesach Centrum (DC) spadła o 9,0 proc. r/r. Sprzedaż we franczyzowych Delikatesach Centrum odnotowała spadek o 11,9 proc. r/r, a sprzedaż LFL dla całej sieci DC zmniejszyła się o 3,7 proc. Spadek ten w dużej mierze wynikał ze strategii optymalizacji, która zakładała zamykanie sklepów własnych.
Od początku roku Grupa zamknęła łącznie 119 placówek z szyldem Delikatesów Centrum. Z tego 54 to sklepy franczyzowe, a aż 65 – własne. Na koniec III kwartału 2025 roku sieć liczyła 1 455 sklepów, z czego 815 to placówki franczyzowe.
Grupa Eurocash rozwija franczyzę
Natomiast warto zauważyć, że Grupa Eurocash aktywnie umacniała swoją pozycję w modelu franczyzowym i partnerskim. Segment miękkiej franczyzy utrzymał stabilny udział w Rynku Całkowitym (około 11 proc.), jednocześnie zwiększając swój udział w Rynku Właściwym Hurtowym (WRM).
Dodatkowo Grupa Eurocash powiększa liczbę placówek współpracujących w tym modelu. Łączna liczba sklepów franczyzowych i partnerskich obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucja pod markami Groszek, Euro Sklep, Lewiatan i Gama osiągnęła na koniec III kwartału 2025 roku 6 161 placówek. Od początku roku Grupa zwiększyła liczbę obsługiwanych sklepów franczyzowych o 177 placówek.
Frisco i Duży Ben poprawiają rentowność
Grupa Eurocash podkreśla sukces w rozwijaniu projektów strategicznych, takich jak platforma e-commerce Frisco i sieć marketów alkoholowych Duży Ben. Segment Projektów Wzrostowych osiągnął dodatnią EBITDA w wysokości 2 mln zł w III kwartale 2025 roku, znacząco poprawiając wynik w porównaniu do straty -10 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Sprzedaż Frisco wzrosła solidnie o 14,6 proc. r/r. Na dodatek Grupa Eurocash ocenia, że Frisco w przyszłym roku osiągnie próg rentowności. Z kolei Duży Ben odnotował spadek sprzedaży na poziomie 3,6 proc. r/r, co wynika z zamknięć części placówek w I półroczu. Mimo tego, również ten projekt poprawił swoją rentowność.
Prezes Grupy Eurocash: wyniki są poniżej naszych oczekiwań
– W wymagającym otoczeniu rynkowym ponownie udowadniamy, że potrafimy chronić rentowność i zachować stabilną pozycję finansową. Konsekwentnie optymalizujemy procesy, a efektywne zarządzanie kapitałem obrotowym pozwoliło nam obniżyć zadłużenie – komentuje wyniki Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
– Niższa niż spodziewana sprzedaż detaliczna naszych klientów na kluczowych dla nas kategoriach sprawiła jednak, iż wyniki są poniżej naszych oczekiwań. Naszą ambicją jest powrót na ścieżkę rentownego wzrostu – fundamenty pod to już dziś budujemy, a w grudniu przedstawimy kierunek dalszego rozwoju Grupy – dodaje Paweł Surówka.
O tym, w jakim kierunku oraz w jaki sposób Grupa Eurocash będzie chciała się rozwijać dowiemy się 9 i 10 grudnia. Wówczas spółka zaprezentuje i omówi nową strategię rozwoju.
Źródła: Grupa Eurocash
